معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از افزایش خروجی سد‌های دز و کرخه طی ۷ روز آینده بدلیل بارش‌های سیل آسای مسابه فروردین ماه امسال خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فراز رابعی معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با هشدار نسبت به بارش‌های شدید در حوضه‌های آبریز منتهی به استان گفت: خروجی سد کرخه در ۷ روز آینده به ۴۵۰ مترمکعب بر ثانیه و سد دز به ۷۵۰ مترمکعب بر ثانیه می‌رسد.

او اظهار داشت: طبق پیش‌بینی و اخطاریه‌های هواشناسی بارش‌های شدیدی از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری در حوضه‌های آبریز منتهی به خوزستان رخ می‌دهد که مشابه باران‌های سیل آسای فروردین امسال است، اما اطمینان می‌دهیم که حوادث فروردین تکرار نمی‌شود.

رابعی ظرفیت خالی سد‌های خوزستان را ۸.۸ میلیارد مترمکعب  عنوان و بیان کرد: با توجه به حجم خالی کافی در مخازن سدها، خروجی‌های سد‌ها همانند فروردین گذشته نخواهد بود، اما باید جانب احتیاط رعایت شود و مسوولان به ویژه در پایین دست رودخانه‌ها آماده باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی‌ها خروجی سد کرخه از روز دوشنبه ۵ اسفند به ۴۰۰ تا ۴۵۰ مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد دز تا اوایل هفته آینده به ۷۰۰ تا ۷۵۰ مترمکعب بر ثانیه افزایش می‌یابد.

او تصریح کرد: در صورت وقوع بارندگی‌ها طبق پیش بینی، احتمال دارد خروجی سد دز به یک هزار متر مکعب بر ثانیه و یا بیشتر نیز افزایش یابد.

فراز رابعی با اشاره به تشکیل کارگروه بحران و ستاد مدیریت سیل در سازمان آب و برق خوزستان اذعان داشت: شرایط از هفته گذشته رصد شده و با توجه به وجود حجم خالی مناسب در سد‌ها برای کنترل سیلاب، برنامه‌ای برای خروجی فزاینده نخواهیم داشت و برنامه‌ریزی شده که آبگرفتگی اتفاق نیفتد.

او اظهار کرد: رواناب‌های تولید شده در بارش‌های آتی، بخشی از ظرفیت سد‌ها را پر می‌کند که به منظور آمادگی سد‌ها برای سیلاب‌های بهاره، این ذخیره باید به تدریج تخلیه شود.

رابعی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها در بالادست کرخه (کشکان) بارندگی‌ها شدید خواهد بود، بیان داشت: بالادست سد دز نیز برفگیر بوده و به نظر می‌رسد رواناب زیادی تولید شود.

او افزود: با توجه به حجم خالی سد‌های حوضه کارون، فعلا برنامه افزایش خروجی را در این حوضه نداریم.

این مقام مسئول افزود: هم اکنون در سد‌های حوضه کارون ۴.۶ میلیارد مترمکعب، سد کرخه ۲ میلیارد مترمکعب و سد دز ۱.۳ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی وجود دارد.

هشدار نسبت به بارش شدید در شمال خوزستان

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین نسبت به بارش شدید در حوضه‌های میانی هشدار داد و گفت: در شمال خوزستان از جمله حوضه بالارود و شهرستان‌های لالی، مسجدسلیمان و اندیکا شاهد بارندگی شدید خواهیم بود که به دلیل نبود سد در این مناطق، امکان تنظیم و برنامه‌ریزی وجود ندارد.

او ادامه داد: اهالی و شهروندان در این مناطق باید احتیاط لازم را داشته و از تردد در اطراف رودخانه‌ها بپرهیزند.

رابعی تصریح کرد: در پایین دست نیز در حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر بارش خواهیم داشت که این میزان بارش قابل توجه است.

خشکسالی در مارون ادامه دارد

او در ادامه با ابراز نگرانی از ادامه خشکسالی در حوضه رودخانه مارون- جراحی گفت: برنامه ریزی برای صرفه جویی در این حوضه در حال انجام است تا با کمترین مشکل نیاز‌های حداقلی پایین دست در تابستان تامین شود.

فراز رابعی افزود: در شرایطی هستیم که در یک بخش استان با سیل و بخش دیگر با خشکسالی روبه رو هستیم و همزمان با برگزاری نشست‌های مدیریت سیلاب در حوضه‌های کرخه و دز، جلسات خشکسالی و تنش آبی در مارون در حال برگزاری است.

او بیان داشت: جبهه بارشی روز‌های آینده در حوضه مارون قدرتمند ظاهر نشده و تاثیری نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، اداره کل مدیریت بحران خوزستان از یکشنبه شب حالت آماده باش در خوزستان اعلام کرده است.

این اداره کل همچنین با صدور اخطاریه‌ای نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی از پنجم تا هفتم اسفند هشدار داده و اعلام کرده، در ارتفاعات شمال ۱۷۵ میلیمتر باران و بیشتر، در ارتفاعات شرق و شمال شرق ۲۲۰ میلیمتر بارندگی و بیشتر و در مناطق شمال و شمال شرق ۷۰ تا ۱۰۰ میلیمتر بارندگی و در مناطق مرکزی ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است.

سال آبی گذشته (مهر ۹۷ تا پایان شهریور ۹۸) دومین سال پرآب در خوزستان در نیم قرن اخیر بوده، در این مدت بیش از ۳۰ سیلاب بزرگ و کوچک در این استان رخ داد.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند.

در فروردین امسال خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
واقعا نمیدونم چی بگم باید به فکرش می بودین. الان ما بد بخت میشیم